Fjernlyset på en bil styres vanligvis alltid av et såkalt relé, som gjør at ekstralyset kan slås på samtidig med bilens eget fjernlys. Den enkleste måten å styre ekstralys med et relé på, er å bruke et relésats som i utgangspunktet kobler sammen tre ledninger: strøm, jord og styrestrøm (som forteller reléet når bilens fjernlys er slått på og «forteller» reléet at ekstralyset skal slås på). Av disse er strøm (+) og jord (-) vanligvis veldig tydelige, men hvor styrestrømmen hentes fra, avhenger veldig mye av kjøretøyet.
I dag, etter hvert som bilens originale lys blir mer komplekse, må styrestrømmen for fjernlyset også hentes på en annen måte enn for 10 eller 20 år siden. I denne artikkelen har vi samlet de vanligste måtene å få styrestrøm og styre ekstralys på. Vi har også listet opp fordeler og ulemper med de ulike metodene og i hvilke tilfeller de bør brukes.
Type: biler med halogen- og xenonlys
Den tradisjonelle, enkleste og mest brukte metoden er å stjele styrestrømmen fra den positive (+) ledningen til bilens fjernlys, dvs. ledningen som forsyner pæren til bilens eget fjernlys. «Tyvkobling» fungerer altså bare når det finnes en ledning som er spenningssatt når bilens fjernlys slås på, og som er spenningsløs når bilens fjernlys slås av. Denne typen kobling er mulig på så godt som alle biler med halogenlamper og de fleste biler med xenonlys. Det er enkelt å kontrollere om denne typen metode fungerer på bilen, for eksempel kan du måle med et multimeter.
Det er enkelt å kontrollere om det er riktig, for eksempel ved å måle med et multimeter om ledningene som kommer fra det forseglede kabelhuset, har riktig ledningsføring (strømmen kommer når fjernlyset slås på og forsvinner når fjernlyset slås av).
I denne metoden kobles ledningsnettets styrestrøm-ledning direkte til bilens fjernlysstrømkabel, enten ved å skrelle av en liten bit av selve ledningen og lodde strømledningen til den, eller i den enkleste formen ved å bruke en såkalt strømtyv, som lager et lite kutt i skallet på ledningen og fanger opp signalet gjennom det.
Hvis du ønsker å slå av ekstralyset selv om bilens eget fjernlys er på, kan du sette inn en bryter i strømledningen som bryter styrestrømmen. På denne måten vil ikke ekstralyset slå seg på selv om bilens eget fjernlys er på. Dette gjør det mulig å slå av ekstralyset, for eksempel ved kjøring i kraftig snøvær eller tåke, eller i andre lignende situasjoner der bilens eget fjernlys kan brukes, men der det ikke er mulig eller ønskelig å ha ekstralyset på.
I noen tilfeller har bilen også en sikring for fjernlyset, og fra denne kan styrestrømmen på samme måte tappes direkte inn i ledningsnettets spenningsledning ved hjelp av en strømtyv. Det er verdt å sjekke bilens instruksjonsbok for dette.
Hvor: nye biler og biler med LED-lys
I mange nyere biler, og for eksempel i så godt som alle biler med LED-lys, styres nær- og fjernlys ikke lenger ved at strømmen til lyskilden eller pæren slås av og på, men lyskilden er kontinuerlig spenningssatt, og fjernlyset styres via en såkalt can-bus, noe som betyr at det i praksis bare sendes et datasignal til lyskilden som «kommanderer» lyskilden til å slå på fjernlyset. I dette tilfellet fungerer ikke den tradisjonelle «tyvkoblingen», ettersom spenningen må finnes et annet sted.
Den enkleste måten å koble til ekstralys i can-bus-styrte biler er med XBB smartrelé. I denne metoden kobles en leser til bilens OBD-port, som leser informasjonen fra bilens can-bus om når fjernlyset skal være på, og sender informasjonen tilbake til smartreléet i ledningsnettet, som bruker informasjonen til å slå på fjernlyset. Fordelen med denne tilkoblingen er at det ikke er nødvendig å gjøre noen endringer i bilens eget ledningsnett. Den kan også brukes til å styre for eksempel parkeringslysene i fjernlyset eller baklysene.
Den samme metoden kan brukes hvis det ikke ser ut til å være et egnet sted for spenningen, eller hvis du for eksempel ikke ønsker å gjøre endringer eller tilkoblinger i bilens eget ledningsnett. Du kan sjekke om XBB passer til din bil på produktsiden: XBB Dongle + Powerunit.
I likhet med det tidligere presenterte XBB-smartreléet kan styringen av fjernlyset tas fra Can-Bus-ledningene ved hjelp av CanM8 Highbeam-leseren. I stedet for OBD-porten kobles leseren til bilens Can-HI- og Can-LO-ledninger, slik at den kan lese av når bilens fjernlys er på og av. Leseren er koblet med en ledning som kobles til spenningsledningen til en tradisjonell relésats. På denne måten registrerer leseren når bilens eget fjernlys er på, og gir reléet beskjed om å slå på fjernlyset.
CanM8 har den fordelen at bilens OBD-port kan frigjøres hvis den skal brukes til andre formål. Installasjonen er selvsagt litt mer komplisert enn med XBB, som ble presentert tidligere. Bilspesifikke koblingsinstruksjoner og kompatibilitet finner du bak lenken på produktsiden.
Hvor: nye bilar og biler med LED-lys
Etter samme prinsipp som XBB Dongle og CanM8 nevnt ovenfor, finnes det også en tredje enhet som kan fange opp Can-bussen: Modernum Digital Lightnin 1200. Den har den fordelen at den installeres helt inne i motorrommet, så det er ikke nødvendig å trekke kabler inn i kupeen på bilen, slik tilfellet er med CanM8. Ellers er prinsippet nøyaktig det samme, enheten leser fra Can-bussen informasjonen om når fjernlyset skal slås på og sender informasjonen til et relé som slår på fjernlyset.
Hvor: i hvert fall for VW-gruppens MQB-baserte biler
Et alternativ til XBB-reléet (beskrevet ovenfor, som henter signalet fra bilens CAN-buss via OBD-porten), i hvert fall for MQB-baserte biler i VW-konsernet, er å hente styrestrømmen fra BCM (Body Control Module). Ved denne metoden kobles en ledning til den frie overflaten på BCM-kontakten i bilen, som er kodet av f.eks. VCDS- eller OBD11-programvaren til å fungere på en slik måte at ledningen er strømførende når fjernlyset er på, og strømløs når fjernlyset er av. Det er ikke mulig å gi en direkte indikasjon på klaringen, da den avhenger av bilen og utstyrsnivået og derfor alltid må sjekkes fra bil til bil. BCM-tilkoblingene er plassert i førerens fotbrønn over panserhåndtaket.
Deretter monteres et vanlig relésats i bilen, der spenningsledningen kobles til ledningen fra BCM. På denne måten gir BCM et styresignal til reléet hver gang bilens fjernlys slås på, som i sin tur slår på ekstralyset. Fordelen med BCM-tilkoblingen er at lyset til og med kan programmeres til å fungere sammen med det automatiske fjernlyset (eller slik at fjernlyset ikke slås på med automatikken, men når bilens fjernlys «tvinges» på, vil fjernlyset slå seg på).
Fungerer med f.eks følgenge kjøretøy:
Hvor: alle kjøretøy og lys (inkl. arbeidslys osv
Selv om relékobling er den vanligste måten å styre fjernlyset på fordi den er enkel og tilgjengelig (ekstralyset slås på samtidig med bilens eget fjernlys), finnes det også situasjoner der man ønsker å styre lyset utelukkende via en bryter i kupeen. Dette er for eksempel tilfelle når bilen er utstyrt med ulike typer arbeids- eller varsellys. Det kan også være fornuftig å koble ekstralyset på taket til en egen bryter slik at det kan slås helt av, f.eks. ved kraftig snøfall.
Det finnes en rekke forskjellige brytere, og i prinsippet kan alle brytere brukes til å styre ekstralyset, så lenge de er dimensjonert for den mengden strøm som lysene krever. I tillegg finnes det ulike bryterpaneler der ett enkelt bryterpanel kan styre flere lys eller hele grupper av lys (f.eks. varsellys, arbeidslys, ryggelys osv.). Vi har for eksempel et veldig stort og allsidig Purelux Multi Switch Panel med 9 brytere, som kan styre opptil 8 enheter eller grupper av enheter om gangen. Det finnes også en «lillebror», Purelux Mini Dashboard Controller.
I praksis er den enkleste måten å installere bryteren på strømledningen (eller jordkabelen) til lysene, som mates inn i førerhuset på kjøretøyet og festes i ønsket posisjon. Når bryteren er på, er lyset på, og bryteren brukes også til å slå lyset av.
Vi tilbyr også et relésats med fjernkontroll som kobles til bilens strømuttak (f.eks. sikringsskapet) og til jordingspunktet. Kabelsettet har to utganger (dvs. at det kan styre to lys). Fjernkontrollen kan brukes til å slå lysene på og av.
Mange styringsmetoder kan ha begrensninger når det gjelder lyseffekt. Hvis et smartrelé for eksempel kun takler 180 W lys, men du ønsker å styre et ekstralys på 300 W, kan du «overstyre» effektbegrensningen ved å endre koblingen litt.
I stedet for å føre strømmen direkte fra det smarte reléet (eller andre lignende styringer) til lyset (ved å koble lysets strømledning direkte til det smarte reléet), kan strømmen fra det smarte reléet for eksempel føres til strømledningen i et annet sett med fleksible kabler. På denne måten ledes den store strømmen som kreves av fjernlyset, gjennom et tilstrekkelig stort relé, og den mindre strømmen fra det intelligente reléet styrer ganske enkelt det større reléet (eller relékabelsettet). Klikk her for en mer detaljert veiledning om dette emnet: XBB Dongle-tilkobling ved lyseffekt > 180W.
Velg mellom å betale med kort, bank eller faktura via betalingstjenesten Avarda. Vi tilbyr også Avarda for bedriftshandel. Fraktkostnader er fra 69,- om ikke annet er oppgitt.
Våre ansatte jobber kontinuerlig med ordrebehandling. Vi har som mål å sende bestillinger innen 24 timer.
Du kan alltid returnere det ubrukte produktet gratis, uten forklaring. 100% Fornøyd garanti gir deg pengene tilbake ved retur av ubrukt / uåpnet produkt innen 30 dager fra kjøpsdato. Sikker og problemfri handel på sitt beste! Les mer her!
EKSPERTEN PÅ PORTABELT LYS
Belysning og tilbehør er i stadig utvikling - også i vårt sortiment. Hos Valostore finner du alltid de mest effektive hånd og hodelyktene på markedet samt det beste tilbehøret. Vi har vårt eget lyslaboratorium og oppgir den faktiske lysstrømmen (lysstyrke) av lys. Velkommen til Valostore ́s nettbutikk!
VALOSTORE TILBYR
VALOSTORE
Handshake Norway AS
Trondheimsvegen - Kløfta 59, 2040 Kløfta
Telefon: 69109410
Org. nr: 915 300 278 MVA
BLI VALOSTORE INSIDER
Få informasjon om produktnyheter, ekslusive tilbud og konkurranser! Nyhetsbrev sendes toppen annenhver uke. Du kan melde deg av tjenesten når du vil.
© 2025 Valostore / Handshake Norway AS | Org. nr: 915 300 278 | Informasjon