VIDEO: HURTIGVEILEDNING FOR INSTALLASJON AV EKSTRALYS (Fullversjon nederst i artikkelen)
Valostore tilbyr et komplett sett for nesten alle ekstralys eller LED-bar, med deler som passer sammen, som for eksempel riktig relésats og riktig feste. Disse kan også kjøpes separat.
Når nødvendig tilbehør og verktøy er klargjort, kan du gå videre til selve installasjonen. I begynnelsen av instruksjonene går vi gjennom monteringen av ekstralysholderen og ekstralyset, og deretter tilkoblingen av ledningene til ekstralyset.
Begynn med å skru av registreringsskiltet (både skilt og skiltholder). Rengjør området bak bilskiltet og skru fast ekstralysholderen på plass. Dette kan gjøres enklest mulig ved å markere med en tusj i hullene når man holder ekstralysholderen på plass. Fjern deretter ekstralysholderen og bruk drillen til å lage hull (Noen ganger er det ikke nødvendig å lage nye hull), deretter kan man skru fast holderen på en enklere måte.
OBS! Det er viktig at ekstralysholderen skrus ordentlig fast slik at alt av risting blir minimert. Skruene skal festes i alle hjørner, helst også i midten. Sjekk til slutt om alt sitter godt på plass.
TIPS! Ikke glem å bruke rustfrie skruer
Plasser ekstralyset på ekstralysholderen, og fest det med de medfølgende boltene. På dette stadiet trenger du ikke å stramme boltene for mye, ettersom ekstralyset kanskje må vinkles for å få optimalt lysbilde. Siden installasjonen av ekstralysene varierer litt fra modell til modell, må du finne en egnet måte å føre kabelen til ekstralyset inn i motorrommet på. På de fleste biler er dette imidlertid en enkel operasjon, ettersom kabelen kan føres mellom grillen når den er åpen på flere steder.
(Hvis ekstralyset trenger stabiliseringsstag, kan du også montere dem på dette stadiet. Vanligvis har ekstralysene et eget festepunkt for bøylen, der den ene enden av bøylen festes til ekstralyset. Den andre enden festes til bilens støtfanger eller et annet egnet sted med en liten skrue).
Til slutt setter du nummerskiltet på plass igjen. Den enkleste måten er å feste nummerskiltholderen direkte på ekstralysholderen, dette gir også ekstralysholderen mer stabilitet.
Tips! For rammene til ekstralysene er det enklest å montere side- eller skinnebrakettene på ekstralyset før det festes til ekstralysholderen. For runde ekstralys er det vanligvis enklere å montere foten til ekstralyset på holderen først, og deretter feste selve ekstralyset på foten.
Når ekstralyset er på plass, kommer vi til den mest avanserte delen av installasjonen, nemlig å koble til ledningene. Den enkleste og raskeste måten å koble til ekstralyset på er å bruke et ferdig relésats som tar styrestrømmen fra bilens eget ledningsnett med en tradisjonell strømtyv eller annen kabelskjøt. Dette fungerer i så godt som alle biler der fjernlyset bruker halogenpærer. I nyere biler, der fjernlyset bruker enten xenon- eller LED-lamper, må styrestrømmen kanskje kobles annerledes. Mer om dette kommer på slutten av artikkelen. Denne installasjonsveiledningen fokuserer på grunnleggende installasjon på en bil med halogenlys.
OBS! Noen ekstralys er utstyrt med posisjonslys/parkeringslys. Det er forbudt å kopiere en bils parkeringslys, dvs. at det i praksis er forbudt ved lov å bruke disse lysene i veitrafikken.
Releét skal identifisere følgende komponenter:
Fjern sikringen fra relésatsen. Finn bilbatteriet eller en annen strømkilde i motorrommet, og finn et egnet sted å koble til plusspolen. Hvis batteriet ikke befinner seg i motorrommet, men f.eks. i kupeen eller bak i bilen, finnes det vanligvis en strømkilde i motorrommet som mottar konstant spenning. Kabelen kobles med en ringterminal enten til låsebolten på batteriets plusspol under mutteren, eller til en tilsvarende strømkilde. Løsne mutteren, koble plusskabelen fra relésatsen, og skru mutteren på igjen.
Deretter kobler du minuspolen enten til batteriets minuspol (tilsvarende plusspolen under mutteren/bolten) eller til noe som møter bilens chassis, og som relésatsen kan jordes fra. Vi anbefaler at du kobler denne til chassiset.
Vanligvis kobles styrestrømmen til den positive kabelen til bilens fjernlys. Her kan det være nyttig å få hjelp av en venn eller et familiemedlem, som kan slå fjernlyset av og på mens du selv måler ledningene for å finne den riktige ledningen til fjernlyset. Til å begynne med er det lurt å slå på bilens fjernlys, og bruke et multimeter til å måle hvilken ledning mottar spenning. Den riktige ledningen er den som får spenning når fjernlyset er på, og som spenningen brytes fra når fjernlyset slås av.
Når du har funnet riktig ledning, plasserer du strømtyven rundt kabelen. Deretter plasserer du kontrollkabelen fra relésatsen på den andre siden av strømtyven, og trykker metalltappen på strømtyven helt ned med tangen. Lukk plastdekselet på kontakten. Hvis du har utstyr og kunnskap, anbefaler vi alltid at du lodder kablene i stedet for å bruke en strømtyv, da det er mer holdbart!
Obs! I enkelte biler er bilens originale fjernlys såkalt minusstyrt, dvs. at fjernlyset er kontinuerlig spenningssatt, og at det kun er jordingen av fjernlyset (minus) som brytes når fjernlyset slås av. I dette tilfellet vil ekstralyset være konstant tent, og bruken av bilens eget fjernlys vil ikke ha noen innvirkning på om ekstralyset er på eller av, hvis ledningene er koblet til som beskrevet ovenfor.
I en "minusstyrt" bil er ledningene til ekstralysene montert slik at den positive kabelen i ledningsnettet er koblet til batteriet eller til en annen strømkilde, og den svarte, i utgangspunktet jordede kabelen er koblet til den negative kabelen til bilens fjernlys på en eller annen måte, for eksempel ved hjelp av en strømtyv eller lodding og krympeslange. Den blå styrestrømkabelen i ledningsnettet kobles til strømledningen/plusskabelen fra bilens fjernlys på samme måte. I tillegg må kabelen til selve kontakten (til ekstralyset) på relésatsen skiftes. Her må du åpne kabelhuset og finne den svarte jordkabelen som går fra reléet til ekstralysbryteren og klippe den av. Deretter kobler du jordkabelen til et jordet punkt, for eksempel chassiset. Fest en ringplugg i enden av kabelen for å gjøre det lettere å feste den til jording. Husk å kutte jordkabelen i nærheten av relésatsen og ikke ved kontakten til ekstralyset!
Etter at tilkoblingene er utført, bytter du ut sikringen i reléets ledningsnett og kobler ledningsnettkontakten til kontakten for ekstralyset. Test at ekstralyset fungerer som det skal. Hvis alt er i orden, bunter du kablene sammen til en pen bunt og fester kabelbunten på et egnet, fuktbeskyttet sted i motorrommet.
Dersom ekstralyset ikke skrur seg på, sjekk følgende:
Dersom ekstralyset ikke skrur seg av:
Når monteringen og tilkoblingen av ekstralyset er fullført, må du vente til det blir kveld og mørkt. Finn et egnet mørkt sted (f.eks. en vei eller et lignende åpent område). Slå på ekstralysene, og rett dem inn slik at de peker rett frem.
Et lys som er rettet for lavt, vil lyse for nær bilens front og gjøre det vanskelig å se langt. Et lys som er rettet for høyt vil lyse opp tretoppene, men selve veien vil ikke bli opplyst i det hele tatt. Hvis det er flere ekstralys, er det lurt å rette dem litt fra hverandre, slik at lysbildet utvides betraktelig sideveis. En god tommelfingerregel for lysstyring er å rette lyset rett frem. Et godt hjelpemiddel til dette er for eksempel et vaterpass, som til og med finnes i smarttelefoner i dag.
Hvis bilens fjernlys bruker xenon- eller LED-pærer, så kan de kanskje ikke kobles til med en vanlig ledningsnett, fordi fjernlysa får ikke alltid en konstant 12V spenning der styrestrøm kan "stjeles". Dette er enkelt å sjekke med en multimeter på samme måte som blir brukt til biler med halogenpærer. Dersom det er en ledning som går til hovedlykta med en konstant spenning på 12V når fjernlysa står på og blir borte når de skrus av, så kan man eventuelt gjøre det på måten som er beskrevet i denne artikkelen.
Hvis det derimot ikke finnes en ledning med en 12V konstant spenning som går til hovedlyktene, så burde man også dobbeltsjekke med bilens service bok om det er en egen sikring til fjernlysa. Dersom det finnes, så er det en mulighet (avhengig av bil) å hente styrestrøm, da kan man få det til å fungere på den tradisjonelle måten. Hvis ingen av disse metodene fungerer, så må man hente styrestrøm fra canbus med en CAN-relé eller med en XBB-relé.
I prinsippet så kan man bruke XBB-relé til alt unntatt canbus styrt. XBB-relé oppdager veldig lav spenning, så denne kan som oftest brukes på BI-xenon lys for eksempel.
I nye biler styres fjernlysene i økende grad via en Can-bus, slik at det ikke lenger finnes en separat strømledning for fjernlysene. Så hvis det ikke finnes noen ledning i ytterkanten som man kan hente strøm fra, hentes strømmen fra bilens can-bus. I praksis er det to veier til can-bus-installasjonen:
I tillegg krever CAN-reléet alltid en standard ledningsnett. så dette reléet er KUN for å hente styrestrøm. XBB-reléet trenger også litt ledninger, så vi anbefaler å kjøpe det i tillegg til en standard ledningsnett. Da får du koblet kontakter fra ekstralys.
Hvis noe var vanskelig å forstå eller du har noen spørsmål, så kan du ta kontakt med valostore sin kundeservice via chat, E-post eller telefon!
Velg mellom å betale med kort, bank eller faktura via betalingstjenesten Avarda. Vi tilbyr også Avarda for bedriftshandel. Fraktkostnader er fra 69,- om ikke annet er oppgitt.
Våre ansatte jobber kontinuerlig med ordrebehandling. Vi har som mål å sende bestillinger innen 24 timer.
Du kan alltid returnere det ubrukte produktet gratis, uten forklaring. 100% Fornøyd garanti gir deg pengene tilbake ved retur av ubrukt / uåpnet produkt innen 30 dager fra kjøpsdato. Sikker og problemfri handel på sitt beste! Les mer her!
EKSPERTEN PÅ PORTABELT LYS
Belysning og tilbehør er i stadig utvikling - også i vårt sortiment. Hos Valostore finner du alltid de mest effektive hånd og hodelyktene på markedet samt det beste tilbehøret. Vi har vårt eget lyslaboratorium og oppgir den faktiske lysstrømmen (lysstyrke) av lys. Velkommen til Valostore ́s nettbutikk!
VALOSTORE TILBYR
VALOSTORE
Handshake Norway AS
Trondheimsvegen - Kløfta 59, 2040 Kløfta
Telefon: 69109410
Org. nr: 915 300 278 MVA
BLI VALOSTORE INSIDER
Få informasjon om produktnyheter, ekslusive tilbud og konkurranser! Nyhetsbrev sendes toppen annenhver uke. Du kan melde deg av tjenesten når du vil.
© 2025 Valostore / Handshake Norway AS | Org. nr: 915 300 278 | Informasjon